КОНТРАКС разработи софтуерно решение - допълнителен екран, предназначен за търговия с гаранции за произход на елетрическата енергия за Българската Независима Енергийна Борса (БНЕБ). Целта на този проект е да се подобрят функционалностите и удобството за потребителите, както вътрешни, така и външни, които участват в този процес.
Функционални характеристики на софтуерното решение:
Вътрешни потребители
Първата част от проекта се фокусира върху вътрешните потребители, които получиха нови възможности за работа с гаранциите за произход. Включено е създаване на заявки към Агенцията за устойчиво енергийно развитие(АУЕР), като имената на потребителите бяха разделени в три отделни полета, добави се поле за ЕГН и допълнителна фукционалност – прикачане на файл с пълномощно за прехвърляне на гаранции. Достъпът до тези функционалности зависи от наличието на портфолио със сегмент гаранции.
Компании
Компаниите разполагат с нови инструменти за управление на своите финансови операции, свързани с търгове за гаранции. Те могат да виждат блокираните пари в екрана за баланс и информация за различните видове блокирани суми. Разработен е нов екран за блокирани гаранции и графика, показваща броя изтичащи гаранции по месеци.
Управление на гаранции (външна компания)
Външните компании могат по-лесно да управляват своите гаранции благодарение на нови процеси и визуализации. Имат възможност за заявка за връщане на гаранции от БНЕБ към компанията, както и визуализация на гаранциите, които са прехвърлени или чакат одобрение.
Управление на заявките за прехвърляне (БНЕБ)
Тази функционалност обхваща обработката на заявки за връщане на гаранции от БНЕБ и прехвърлянето им към нови компании. Процесът включва генериране на xml документи, качване на подписани файлове и обръщение към API на АУЕР.
Екран гаранции (БНЕБ)
Новият екран предоставя информация за гаранциите в сметката на БНЕБ, както и за компаниите, които са ги прехвърлили. Имат възможност за филтриране по различни критерии и иницииране на връщане на гаранции към компаниите.
Заявление
Разработен е нов екран за подаване на заявления при търг за продажба. Потребителите могат да обновяват информацията и да използват импорт и експорт от/към Excel. Процесът включва проверки на гаранциите и преминаване на заявлението в статус „Изпратено“.
Търг
Търговете имат нова продължителност от 20 минути и се провеждат до два пъти на ден за ГАП. Добавени са автоматични действия като отваряне, приключване и класиране на търговете, както и блокиране на часове за тяхното провеждане.
Гаранция – характеристики
Разработиха се алгоритми за блокиране на гаранции и парични обезпечения при търговете за продажба и покупка, като се вземат предвид нуждите на инициатора и участниците.
Класиране
При класиране на търговете неизтъргуваното количество се освобождава, а генерираните сделки се виждат в новия екран „Сделки“. Гаранциите и блокираните обезпечения остават блокирани до потвърждение на сделката.
Сделки
В новия екран „Сделки“ се добави колона „вид сделка“ и има възможност за генериране на „сетълмент рапорт“. Потвърждението на сделките освобождава блокираното обезпечение и генерира заявка за прехвърляне на гаранциите по сделката.
Връзка със сайта на БНЕБ
Информацията за подадените заявления и техния статус се изпращат към сайта на БНЕБ чрез съществуващото API, като ще се добавят нови колони за вид търг и резултати от проведените търгове.
Връзка с АУЕР
Използват се API методи за търсене и прехвърляне на гаранции към компании, като се включват различни параметри и отговори.
Нефункционални характеристики
Бяха проведени вътрешни тестове и корекции, изготвяне на документация, внедряване и обучение на потребителите. След завършването на проекта е предоставена гаранционна поддръжка за 12 месеца.
Това софтуерно решение има за цел да осигури по-ефективно и удобно управление на гаранциите за произход, като предоставя нови инструменти и функционалности за всички участници в процеса.