„Европейските и националните приоритети в областта на здравеопазването са въвеждане на електронни здравни карти и единна информационна система, която да бъде неделима част от съвременното модерно здравеопазване. Целите, които всички си поставяме, са разработването на електронни здрави карти, предоставянето на онлайн услуги и изграждането на европейски информационни мрежи и портали в областта на здравеопазването, които бяха основна тема на обсъждане по време на десетото юбилейно издание на националната конференция по е-здравеопазване „Иновационен модел за устойчиво и модерно здравеопазване“, организирана от „Ай Си Ти Медиа“ на 19 февруари в София.
Сложността на една болнична система за обмен на данни и всичките източници на информация, необходими за създаването на т.нар. електронно досие означава, че изграждането на цялостно е-здравеопазване няма как да се случи в рамките на един мега проект. Това сподели Йордан Йорданов, изпълнителен директор, „Контракс“ АД.
За да работи една система в болнично заведение е необходима специална ифраструктура, различна от тази в един офис. Освен скоростна и надеждна мрежа са необходими и различни нива на сигурност и възможности за достъп от страна, както на лекари, така и на пациенти. Всичко това, плюс наличието на специализирана техника обаче вероятно не е най-голямата трудност при изпълняване на проекти, свързани с електронно здравеопазване. Самото изграждане и внедряване на една информационна система е тежък логистичен проблем, тъй като работата на болницата няма как да бъде прекъсвана.
Затова, според Йорданов правилният подход е поетапното изграждане на отделните подсистеми, с актуални публични регистри, съответните правила за достъп и необходимите уеб услуги. Най-удачно е информацията да се съхранява там, където тя бива създавана. Необходима е единна система за обмен на данни, към която поетапно да се включват нови източници, обогатявайки общия електронен запис и възможностите за бърз достъп до данни. Възможен вариант е и тези регистри да се създават като публично-частни партньорства, каквито примери има в Западна Европа.
Според него добър пример е системата за болнични листа, която е внедрена до ниво готовност за 4 месеца (от които в продължение на един е била използвана в тестов режим), което пък е доказателство че такива проекти могат да се изпълняват и доста бързо.
В момента Контракс има над 6 хил. потребители в сферата на здравеопазването в България. Над 2200 семейни лекари работят с информационна система Хипократ GP – което е над 50% пазарен дял. Решението за диагностично–консултативни центрове, Хипократ S пък се използва от над 2450 потребители и е с 30 на сто пазарен дял. Не на последно място продукт за стоматолози, Хипократ D и D-Lite, е използван от 1400 души – над 50% пазарен дял.