Екологичен акцент и фокус към проблемите на общинските съвети и държавните комисии бяха темите на представянето на Контракс АД на 14-та конференция по е-управление „Електронното управление в услуга на гражданите", организирана от ICT Media и ISACA Sofia Chapter на 7 и 8 март в хотел Шератон, София. Мотивът на фирмата, да представи на един от най-сериозните форуми за електронно управление свое работещо решение за Общински съвети, е все по-засиления интерес от страна на Общините към този тип решения. Презентацията беше направена съвместно от Лили Дакова - Търговски мениджър в Контракс и Николай Сираков - Председател на Общински съвет Габрово, където е внедрена представената Информационна система за Общински съвет.
Системата е разработена от Контракс АД и позволява на участниците в заседанията да се запознаят с всички документи за предстоящата сесия, ползвайки компютърната мрежа на общинския съвет. По време на дискусиите, общинският съветник иска думата чрез преносимия си компютър, а председателят на общинския съвет вижда всички заявки на екрана на своя компютър, подредени по реда на постъпването им. Системата следи времето за изказване на общинския съветник и общото време на партийната група, към която принадлежи. Гласуването се извършва по електронен път, а резултатите от него се отразяват автоматично в протокола от заседанието. Необходимата информация от сесията се публикува на интернет страницата на общинския съвет.Вече пета година в редица общини в страната работи успешно ИСОС - решение, специално разработено за работата на Общинските съвети.
Лекторите
акцентираха на безспорните предимствата на електронния начин на работа: всички
документи се съхраняват в електронен вид и цялата информация е достъпна в
компютърна база данни. Електронните документи са подредени в преписки и са
лесно достъпни за всеки общински съветник чрез преносим компютър. Към всяка
преписка могат да се добавят както сканирани хартиени документи, така и
файлове, съдържащи допълнителна информация, графики и становища на постоянните
комисии.
Интересна за аудиторията беше представената статистика: всеки общински съвет
заседава поне веднъж месечно, а общините в България са 264. Годишно само за
заседанията на общинските съвети се изразходват над 16 милиона листа хартия.
Тази документация се съхранява в архивите и те се препълват. Внедряването на
системата ще подобри не само условията на труд в общината, но и нивото на комуникация
между кмета и общинските съветници.
Това означава запазена природа, спестено време и средства в национален мащаб, сигурно съхранение на информацията и лесното й използване в бъдеще от общинската администрация.