Досегашната система за гласуване в Народното събрание е въведена в експлоатация през декември 1990 г. За изминалите повече от 17 години тя е изпълнила поставените при създаването й задачи, но вече не отговаря на съвременните потребности на Народното събрание. По общо мнение на специалисти е остаряла морално, технически и физически, и не подлежи на осъвременяване или модернизация. Сред недостатъците на сегашната система за гласуване на Народното събрание е възникването на проблеми при обработването на информация за повече от 8 парламентарни групи. В 40-то Народно събрание например има 8 парламентарни групи и 17 независими народни представители.
Новата система за гласуване на Народното събрание изцяло заменя старата. Тя е базирана на стандартни съвременни технологии и в нея са вложени високонадеждни компоненти. За разлика от предишната система, базирана на DOS, новата работи с Windows технология.
Разработката е резултат на задълбочени проучвания на системите за гласуване на Европейския парламент и на парламенти на страни-членки на Европейския съюз. Окончателното становище на експертите е, че системата трябва да е българска разработка, за да може Народното събрание да бъде собственик на програмния код и пълното описание на архитектурата й.
Заменени са пултовете за гласуване и таблата за визуализиране на резултатите. Досега народните представители имаха две карти – за легитимация и за гласуване, които с внедряването на новата система за гласуване ще бъдат заменени от една, която ще изпълнява и двете функции. Новите пултове за гласуване имат екрани, на които ще се показва името на депутата и режимът на работа в пленарната зала в момента (регистрация, гласуване и др.). Гласуването с новите пултове ще се индикира със звуков и със светлинен сигнал. В рамките на едно гласуване или регистрация от един пулт може да се гласува само с една карта.
Характеристики на системата:
• стандартизирано оборудване от водещи световни производители – сървърен комплекс на фирмата NEC състоящ се от два сървъра NEC 5800/120RJ-2 и дисков масив NEC D1-10 Сървърния комплекс е конфигуриран в клъстер с помощта на «Windows 2003 Server Enterprise Edition 64 bit» Базата данни е «Microsoft SQL 2005 Standard Edition» и работи в клъстерна среда;
• висока надеждност (дублиране на основните компоненти) – два опорни комутатора Allied Telesis X900 и мрежови комутатори Allied Telesis 8000S/24; Всеки мрежов комутатор и всеки един от двата сървъра са свързани едновременно към двата опорни комутатора. Цялата система работи с резервирано токозахранване AEG Protect 1-100 10 KVA. При отпадане на електрозахранването, системата запазва работоспособност до приключване на текущото гласуване и съхраняване на резултатите от него.
• гарантирана самостоятелност и независимост на пултовете за гласуване (при старата система, блокирането на един пулт довеждаше до блокиране на 30 пулта за гласуване) – изградена е изцяло нова структурна кабелна система категория 6 с повече от 300 точки;
• възможност за надстройка на системата – лесно може да бъде разширена с допълнителен брой пултове, с друг тип екрани за визуализация и т.н.;
• системата е гъвкава и може да се променя съгласно промените на нормативната уредба – Разработката се базира на Microsoft .NET Framework 2.0 Позволява паралелна обработка, както и клъстеризация на самото приложение.
Замяната на визуализиращите екрани с плазмени монитори ще позволява:
• графична визуализация на залата, както и представяне на резултатите от гласуване по групи и поименно;
• визуализиране на съобщения за резултатите при гласуването на конкретни текстове или законопроекти (приет/отхвърлен);
• визуализиране на използваното време от различните парламентарни групи по време на дебати, автоматично отчетено и сумирано от системата;
• изписване на различни съобщения;
Новата система за гласуване на Народното събрание е изработена от фирма «Контракс». Фирмата предоставя програмния код и пълното описание на архитектурата на изцяло новата българска система, внедряването на която е осъществено в тясно сътрудничество със специалисти от дирекция « Информационни и комуникационни системи» на Народното събрание, които получиха пълна потребителска и техническа документация на хардуера и софтуера. В процеса на бизнес анализа, проектиране на архитектурата, разработката, внедряването, тестването и поддръжката пряко участие имаха 19 специалисти от фирмата. Сред тях са ръководител екип, двама проект мениджъри, трима архитекти на информационната инфраструктура, на комуникационната инфраструктура и на софтуерното решение, четирима програмисти, трима тестери, трима разработчици на пултовете за гласуване, двама системни администратори, четирима кабелни инсталатора. Екипът работи изключително координирано и реализира системата в указания срок. За целта беше положен извънреден труд в почивни дни и нощно време, за да не се нарушава работата на Народното събрание. За въвеждането на системата в експлоатация бяха необходими повече от 1000 работни дни на висококвалифицираните специалисти.
Контракс осигурява 5-годишна гаранция на системата и на всички нейни компоненти. В процеса на внедряване бяха обучени операторите и системните администратори на Народното събрание.
Системата е осъществена по реда на Закона за обществените поръчки и е на стойност 545 хиляди лева с ДДС, което е два пъти по-малко от цената на подобни системи в Европа.
Успешната реализация на проекта се дължи най-вече на експертизата и натрупания опит на Контракс в проектирането, изграждането и поддръжката на информационни системи, обслужващи работата на държавния и местните парламенти. От 7 май тази година функционира и разработената от Контракс система за безхартиено заседание на Общинските съвети, внедрена пилотно в община Казанлък и с продължаващо поетапно внедряване и в други общини.